MME Camille Debras

Fonction

Maître de conférences Directrice adjointe du CREA (EA370)
Coordonnées
Bâtiment V, bureau 230 Département d’études anglophones, UFR LCE 200 avenue de la République 92001 Nanterre Cedex
Mail
camille.debras@u-paris10.fr

Disciplines enseignées

Grammaire, linguistique, phonologie, prise de parole

Thèmes de recherche

Analyse multimodale de la langue orale : intégration de ressources verbales, vocales et visuelles (discours, prosodie, gestualité) pour la construction du sens
Analyse des corpus oraux vidéos : linguistique interactionnelle et analyse des conversations (interactions adulte-adulte et adulte-enfant, interactions dyadiques et multipartites, interactions tandems L1/L2), analyse multimodale des discours politiques
Grammaire et gestualité, expressions non-verbales de la modalité
Analyse du discours, linguistique de corpus, linguistique discursive-fonctionnelle, anthropologie linguistique et socialisation langagière

Curriculum Vitae

ENS de Lyon (2004-2010)

Agrégation d’anglais (2007)

Doctorat en linguistique anglaise, Sorbonne Nouvelle (2010-2013)
Sujet de la thèse : L’expression multimodale du positionnement interactionnel (multimodal stance-taking) : étude d’un corpus oral vidéo de discussions sur l’environnement en anglais britannique, direction A. Morgenstern

Corps

MCF

Informations complémentaires

Publications

Coedition of journal thematic issue

Debras, Camille and Sophie Raineri. (in preparation) Corpora and Representativeness, thematic issue, Cognitextes 19 (expected spring 2019), https://journals.openedition.org/cognitextes/

Peer-reviewed papers in international journals

Debras, Camille and Karolina Krawczak. (in preparation). Multimodal profiling of intersubjectivity in spoken English: A multifactorial quantitative account. Special Issue “Multimodal Stance-marking in Signed and Spoken Languages”.
Debras, Camille. (under revision). Functions of je (ne) sais pas in French spoken interactions: a multimodal approach. Journal of Pragmatics
Debras, Camille and Pauline Beaupoil-Hourdel. (submitted). Gestural alignment in metalinguistic sequences during tandem interactions.
Debras, Camille (submitted). Political graffiti in May 2018 at Nanterre University: talking walls manifest presence, legitimize resistance and establish dialogue.
Debras, Camille (2017). The shrug: forms and meanings of a compound enactment. Gesture, 16(1): 1-34.
Beaupoil-Hourdel, Pauline and Camille Debras. (2017). Developing communicative postures: The emergence of shrugging in child communication. Language, Interaction and Acquisition, 8(1), Special Issue “The gesture–sign interface in language acquisition”.
Morgenstern, Aliyah, Camille Debras, Pauline Beaupoil, Marine Le Mené, Stéphanie Caët and Tamar Kremer-Sadlik. (2015). La cérémonie de l’artichaut et autres rituels : transmission de patrimoines alimentaires immatériels dans des dîners familiaux à Paris. Anthropology of Food, 9, Special Issue “Children’s food heritage: anthropological approaches”.
Debras, Camille & Émilie L’Hôte. (2015). Framing, metaphor and dialogue – a multimodal approach to Party Conference Speeches. Metaphor and the Social World, 5(2): 177-204.
Kremer-Sadlik Tamar, Aliyah Morgenstern, Chloe Peters, Pauline Beaupoil, Stéphanie Caët, Camille Debras, Marine Le Mené. (2015). Eating fruits and vegetables. An ethnographic study of American and French family dinners. Appetite, 1(89): 84-92.

Peer-reviewed papers in national journals

Debras, Camille and Pauline Beaupoil-Hourdel. (in preparation). Gestualité et construction des chaînes de référence dans un corpus d’interactions tandem.
Debras, Camille. (2018). Complémentarité des corpus et des méthodes pour l’analyse linguistique des gestes. Corpus 18. http://journals.openedition.org/corpus/3287
Debras, Camille. (2014). Formes et fonctions du discours expert dans des discussions sur l’environnement : une étude multimodale de la prise de position en interaction. ASp, 65: 45-68, https://journals.openedition.org/asp/4191
Debras, Camille (2011). Le discours militant ou l’ouverture vers l’extérieur du domaine spécialisé: l’exemple du discours militant écologiste du site web de Greenpeace International ». In Percebois Jacqueline et Michel Petit (dir.), Etudes de Stylistique Anglaise n°2 (Bulletin de la Société de Stylistique Anglaise n°35), « Styles spécialisés », Paris : Atelier Intégré de Reprographie, Université Paris Ouest - Nanterre La Défense, 2011, ISSN : 0240-4273.

Chapters in edited monographs

Debras, Camille and Emmanuel De Vienne. (in preparation). Recurrent Gestures in the Amazonian Language Trumai.
Debras, Camille and Fiona Rossette. (in press). “Now is the time”: The Interaction of Prosody and Syntax in Martin Luther King’s Speech “I have a dream”. In C. Viollain et F. Coulouma (Eds), Marqueurs et Structures : quelles relations dans la construction du sens ?, Limoges : Lambert-Lucas.
Morgenstern, Aliyah, Dominique Boutet and Camille Debras. (2018). French speakers’ verbal expression of event construal. In Alan Cienki and Olga Iriskhanova (eds.), Aspectuality across languages: Event construal in speech and gesture. Amsterdam: John Benjamins.
L’Hôte, Émilie & Camille Debras. (2016). The Party Conference Speech as a Genre Event: a Multimodal Approach. In Ninke Stukker, Wilbert Spooren & Gerard Steen (dir.), Genre in Language, Discourse and Cognition. Applications of Cognitive Linguistics (ACL) 33, Berlin: Mouton de Gruyter.

International Conference Proceedings

Debras, Camille. (2015). Stance-taking functions of multimodal constructed dialogue during spoken interaction. In Gaëlle Ferré and Mark Tutton (eds.), International Proceedings of GESPIN4 (Gesture and Speech in Interaction), University of Nantes, 2-4 Sept. 2015
Debras, Camille, Céline Horgues & Sylwia Scheuer. (2015). The multimodality of corrective feedback in tandem interactions. In Molina-Plaza, S. (ed.) Multimodal Communication in the 21st Century: Professional and Academic Challenges. Procedia – Social and Behavioural Sciences, Vol. 212, 16-22.
Debras, Camille & Alan Cienki. (2012). Some uses of head tilts and shoulder shrugs during human interaction, and their relation to stancetaking. Workshop Exploring Stances in Interaction, ASE 2012 International Conference of Social Computing, Amsterdam, Netherlands, 3-5 Sept. 2012.
Becker, Raymond, Alan Cienki, Austin Bennett, Christina Cudina, Camille Debras, Zuzanna Fleischer, Michael Haaheim, Torsten Müller, Kashmiri Stec, Alessandra Zarcone (2011). Aktionsarten, Speech, and Gesture. GESPIN2 (Gesture and Speech in Interaction), University of Bielefeld, Germany, 5-7 Sept. 2011.

National Conference Proceedings Papers

Debras, Camille (2010). A quel(s) public(s) s’adresse Darwin ? L’Origine des Espèces, entre ouvrage scientifique, œuvre littéraire, et texte de vulgarisation. Cahiers Victoriens et Edouardiens, n°71, Avril 2010, Montpellier : Presses Universitaires de la Méditerranée. Actes du colloque Culture savante, Culture populaire, Université de Strasbourg.

Book review

Debras Camille. (submitted). Ranger, Graham. 2018. Discourse Markers: An Enunciative Approach. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan. XV, 314 p., https://doi.org/10.1007/978-3-319-70905-5 . Cognitextes 18 (expected fall 2018).

Other publications

Debras, Camille. (2016). Conference Report : ISGS7: 7th Conference of the International Society for Gesture Studies on Gesture - Creativity - Multimodality, Paris, France, 18th-22nd July 2016. Russian Journal of Linguistics. Vestnik RUDN, 20(3): 265-269.
Debras, Camille (2010). Prepositions and particles in English: How is there a gradient between the two? Cercles (online journal), occasional papers.
Debras, Camille (2009). L’Origine des Espèces: Contexte et enjeux d’écriture. La Clé des Langues (academic resources for highschool teaching). http://cle.ens-lyon.fr/anglais/dossier-darwin-et-la-theorie-de-l-evolution-64396.kjsp

Academic Translations

Debras Camille, and Pierre Navarro (2009). Les institutions sont-elles dans la tête ? Entretien avec John Searle. De Pierre Navarro et Eric Monnet. Tracés, Revue de Sciences Humaines, 17. http://traces.revues.org/4270
Debras Camille and Anton Perdoncin (2006). Notes sur le concept d’engagement, H. S. Becker. Tracés, Revue de Sciences Humaines, 11. http://traces.revues.org/257

Mis à jour le 13 novembre 2018