Anne Bobin begue, Begue

Enseignant / Enseignant-chercheur

Fonction

Maître de Conférences en Psychologie du Développement
Coordonnées
BSL 145 Université Paris Nanterre 200 avenue de la République 92001 Nanterre Cedex France
01 40 97 74 70
Tél
01 40 97 74 70
Mail
anne.bobin_begue@u-paris10.fr
Site personnel
http://lecd.parisnanterre.fr/cdr-ethologie-francais/membres/anne-bobin-begue/
Structure(s)
Département de sciences psychologiques
EA 3456 - LABORATOIRE ETHOLOGIE COGNITION DEVELOPPEMENT (LECD)

Discipline(s)

Psychologie

Thèmes de recherche

Temps et mouvements
Interactions bébé adulte
Vocalisations chez le bébé
Communication gestuelle

Curriculum Vitae

Publications

Morange-Majoux F., Bobin-Bègue A., Devouche E. & Gratier M. (soumis). Manual preference in 5 month-old infants : the role of social scaffolding.
Devouche E., Dominguez S., Bobin-Bègue A., Gratier M., Apter G. (2012). Effects of familiarity and attentiveness of partner on 6-month-old infants’ social engagement. Infant Behavior & Development, Vol 35(4), pp. 737-741.
Bobin-Bègue A., Provasi J. (2008) : Régulation rythmique avant 4 ans : effet d’un tempo auditif sur un tempo moteur. L’Année Psychologique, 108 (4), 631-658.
Provasi J., Bobin-Bègue A. (2008). Synchronisation motrice à un tempo auditif chez le nourrisson. In J.M. Hoc & Y. Corson (Eds.), Actes du Congrès 2007 de la Société Française de Psychologie (pp. 105-112).
Bobin-Bègue A., Provasi J., Marks A. & Pouthas V. (2006) : Influence of auditory tempo on the endogenous rhythm of non-nutritive sucking. European Review of Applied Psychology, 56 (4).
Bobin-Bègue A., Provasi J. (2005) : Tempo discrimination in children between 3 and 4 year-olds. Current Psychology Letters, 16 (2).
Provasi J., Bobin-Bègue A. (2003) : Spontaneous motor tempo and rhythmical synchronization in 2 ½ and 4 year-old children. International Journal of Behavioral Development, 27 (3), 220-231.
Lavialle M., Bègue A., Papillon C., Vilaplana J. (2001) : Modification of retinal afferent activity induce changes in astroglial plasticity in Hamster circadian clock. Glia, 34: 88-100.

Corps

MCF

Informations complémentaires

lien interne

  • [hal-01643578] Soutenir l’élaboration de la relation parent-enfant en cas de prématurité
    4 janvier 2019
    L’évolution de la prise en charge de la prématurité met à jour un écueil particulier, celui d’un développement de la parentalité et de la relation parents-bébé entravé par une naissance trop précoce z Les conséquences à court et à long termes des perturbations de ces deux dimensions en font des enjeux majeurs dans la prise en charge institutionnelle des parents et de leur enfant prématuré.
  • [hal-01645039] La liaison en « Périnatalogie » : des soins entre réseau, liaison et prise en charge mobile
    20 août 2018
    La période périnatale amène les (futures) mères à rencontrer régulièrement des professionnels de la santé et constitue de ce fait un moment privilégié pour identifier les signes de vulnérabilité et pour initier des mesures préventives et/ou thérapeutiques pour ces patientes qui sont dans une phase de sensibilité psychique plus importante. La présente étude a pour premier objectif de déterminer si l’unité de psychiatrie d’urgence en maternité PPUMMA a répondu aux besoins qui ont conduits à sa création en s’appuyant sur la description de 8 années d’activité. Un second objectif est d’analyser les diagnostics posés sur la totalité de la période puis de les mettre en perspective dans leur évolution entre les premières années de fonctionnement et les plus récentes. Méthodes. – À partir de ce constat et en lien avec les professionnels de la périnatalité, une équipe de liaison en psychiatrie périnatale (PPUMMA) a été créée pour répondre aux besoins spécifiques à cette période. L’analyse des données a été effectuée sur l’activité de l’unité entre 2008 et 2015, soit 1817 nouvelles patientes. Résultats. – Une majorité des demandes est faite au cours de la période anténatale et est suivie d’une prise en charge rapide, conformément à l’objectif de prévention du dispositif, et grâce notamment au travail en réseau. On observe une sur-représentation des patientes de moins de 20 ans et des plus de 40 ans. Les diagnostics posés suite à la prise en charge révèlent une forte proportion de troubles de la personnalité et du comportement chez l’adulte. Conclusions. – L’ensemble des données souligne l’importance de la détection et de la prise en charge précoce à cette période de la vie. La psychiatrie de liaison dans ce cadre favorise le repérage efficace de troubles maternels sévères et à plus long terme permettent la prévention des risques psychiatriques pour l’enfant.
  • [hal-01480097] Effects of Familiarity and Attentiveness of Partner on 6-Month-Old Infants' Social Engagement
    5 juillet 2018
    This study presents an ecological experiment investigating 6-month-olds' social engagement. Results show that infants look and smile more at a socially attending distant partner than at an inattentive partner and that their looking and smiling behavior is different when the inattentive partner is their mother.
  • [hal-01645074] Synchronisation motrice à un tempo auditif chez le nourrisson
    5 juillet 2018
    Les durées de moins d'une seconde sont impliquées dans un grand nombre d'activités, comme la musique et la production de rythmes. Etre synchronisé avec son environnement est vital pour le développement cognitif, émotionnel et sensori-moteur du jeune enfant. Le but de cette étude est d'explorer le traitement temporel des durées courtes au cours du développement. Par une procédure adaptée aux jeunes enfants, nous avons analysé le tempo moteur spontané (TMS) et la synchronisation rythmique chez les nouveau-nés, les nourrissons et les très jeunes enfants. Les résultats révèlent que les enfants sont capables d'adapter leur réponse motrice à un tempo auditif. Cependant, le type de modification dépend de l'âge et de la nature des informations temporelles présentes dans l'environnement (fréquence du tempo, variation de fréquence par rapport au tempo de base, etc.…). Les résultats sont interprétés en fonction des modèles développementaux d'horloge interne. MOTS-CLÉS Développement, Tempo Moteur Spontané (TMS), production d'intervalles, tâche de synchronisation, tempo auditif.
  • [hal-01478464] Young Children's Difficulties in Switching from Rhythm Production to Temporal Interval Production (>1 S)
    5 juillet 2018
    This study examined the young children's abilities to switch from rhythm production, with short 15 Inter-Taps Intervals (ITI), to temporal interval production, with long ITI (> 1 s), in a sensorimotor synchronization task. Children aged 3 and 5 years old were given 6 sessions of synchronization. In a control group, they had to synchronize their ITI to an Inter-Stimulus Interval (ISI) of 4 s. In the experimental group, they must progressively increase their ITI for one session to the next (from 0.4-s to 4.0-s ISI). Our results showed that the 5-year-olds produced longer ITI that the 3-year-olds in synchronization. However, the value of ITI in the 5-year-olds never exceeded 1.5 s, with more variable ITI in the control than in the experimental group. In addition, at 5 years, boys had more difficulties than girls in changing their tapping rhythm. These results suggest a temporal window in sensorimotor synchronization, beyond which the rhythm is lost and the synchronization becomes difficult.
  • [hal-01586927] Update on Mental Health of Infants and Children of Parents Affected With Mental Health Issues
    5 juillet 2018
    This paper highlights the most recent publications, in the field of psychiatry, on offspring of patients with psychiatric illnesses such as schizophrenia and bipolar disorder, and then summarizes what we know about the progeny of adults with mood disorders, the most prevalent of parental disorders. Studies examining personality disorders and contextual factors such as stress and trauma are examined with a focus on the crucial question of development and attachment status in children. Findings converge to reveal that offspring of parents (generally mothers) with most major psychiatric disorders present a higher risk for all mental disorders, and a wide range of disorders are also found in children, adolescent, and finally adult offspring of mothers with mood and anxiety disorders. Developmental psychopathology and infant and child psychiatry have focused on early relationship formation through social interaction and attachment patterns as pathways affected by vulnerability or resilience factors. First year of life longitudinal studies following mothers and infants has shown that maternal psychopathology is positively correlated with higher risk of attachment issues. It would seem that pathology appears when adaptation to real-life contexts becomes difficult in association with an accumulation of negative individual characteristics and environmental circumstances. We suggest that in order to move forward psychiatry should embrace a developmental cascade model, which posits a cumulative pathway for the emergence of psychopathology in the developing child. We propose that we have sufficient knowledge today to start implementing multilevel approaches to enhance the health and mental health of the next generation.
  • [hal-01645042] Tempo Discrimination in 3- and 4-year-old children: performances and threshold
    5 juillet 2018
    Durations of less than one second are involved in all kinds of activities, such as music perception or rhythmical production tasks. It is therefore important to know how short durations are processed at a young age. This study aims to define discrimination performance between 3- and 4-year-olds (tempo discrimination). The first 4 years of life are essential for cognitive development and there is little data concerning those years due to the extreme difficulty of finding methods to assess children’s timing performances. Moreover, the results yielded by previous experiments are controversial. Our data revealed that discrimination performances improve significantly within only a few months. The discrimination data from 3 and 4 year-olds are compared to those from older children. The overall results are discussed in a developmental model context.
  • [hal-01478458] Langage adressé au bébé et exploration visuelle chez le bébé de 4,5 mois : mise en évidence d'un effet de genre
    5 juillet 2018
    Plusieurs recherches ont montré les liens entre le langage adressé au bébé (LAB) et l’attention visuelle du bébé. Le langage adressé au bébé (LAB) est une forme particulière de langage auquel le bébé est très tôt sensible et qui joue un rôle essentiel dans l’acquisition du langage et dans le développement sociocognitif en général. La présente recherche cherche à déterminer si le bébé explore des zones différentes du visage en fonction du langage qui y est associé. L’enjeu est de mieux appréhender les liens entre la manière dont l’adulte s’adresse au bébé et l’attention visuelle que le bébé lui porte en retour, liens essentiels dans la compréhension des interactions précoces. Sujets et méthode: L’échantillon est constitué de 18 bébés de 4,5 mois auxquels ont été présentées 4 séquences vidéo d’une femme parlant « bébé » ou « adulte » (diffusées avec et sans la bande sonore). Les données recueillies sont les temps de regard sur le visage présenté en distinguant la zone des yeux de celle de la bouche. L’exploration visuelle du bébé a été enregistrée au moyen d’un système de poursuite oculaire (Tobii 2150). Résultats et conclusion: Les résultats mettent en évidence une exploration visuelle plus importante lorsque le son accompagne l’image, et une préférence pour la zone des yeux, ainsi que plusieurs effets d’interaction impliquant tous les facteurs genre des bébés. Ces résultats soulèvent la question de l’intérêt qui doit être porté à la direction du regard vers le partenaire, le regard ayant une dimension particulière bien avant que le bébé ne soit théoriquement capable de « lire » un regard référentiel. Ils posent par ailleurs la question de l’impact du genre sur la nature même des interactions précoces. Une connaissance plus précise des informations qui focalisent l’attention visuelle du bébé en situation de communication et une meilleure connaissance de l’effet de genre permettrait de dépister de façon plus spécifique les troubles précoces de la communication et d’adapter efficacement leur prise en charge clinique. / Infant directed speech (IDS) is a simplified form of language known to capture infant visual attention. IDS is an early form of communication to which infants are particularly sensitive beginning at birth and play an essential part in the acquisition of language and in the development of social cognition. The present research aims at determining whether an infant as young as 4.5 months explores different face zones of a person talking to her when the form of speech employed is either IDS or adult directed speech (ADS). We wish to bring more insight in the relation between the way an adult talks to an infant and the infant's visual attention, such a relation being a central tenet to understanding early interactions. Methods : Eighteen 4.5 month-old infants were presented videos of a woman talking either IDS or ADS, each video played with and without soundtrack. The total time focused respectively on eye areas and mouth area was collected with an eye-tracking system (Tobii 2150). Results and conclusion : Results showed evidence of more visual exploration when the soundtrack was played as opposed to silence while exploration focused more on the eye area. Moreover, interaction effects were observed involving a gender effect. These results raise the question of the importance of infant's gaze and attention directed to the face, and specifically to the eyes of the partner. Indeed, eyes of a talking face seem of great importance at 4.5 months of age, i.e., long before an infant is known to be able to interpret a referential gaze. Our results also add to the gender effect differences found in early interactions between infant and social partners. A better understanding of what infant attention focuses on in a communication-oriented situation, including infant gender impact, would not only help to detect early parent-infant communication distortions but add to a more adapted and efficient clinical follow-up.
  • [hal-01645069] Modifications of Retinal Afferent Activity Induce Changes in Astroglial Plasticity in the Hamster Circadian Clock
    5 juillet 2018
    The circadian clock, located in the suprachiasmatic nucleus (SCN) of the hypothalamus in mammals, exhibits astroglial plasticity indicated by GFAP expression over the 24-h period. In this study, we evaluated the role of neuronal retinal input in the observed changes. Modifications of retinal input, either by rearing animals under darkness (DD) or under constant light (LL), or by suppressing afferent input (bilateral enucleation), induced drastic changes in astroglial plasticity. In enucleated animals, a dramatic decrease in GFAP expression was evident in the area of the SCN deprived of retinal projections, whereas persistence of a rhythmic variation was in those areas still exhibiting GFAP expression. By contrast, no changes in astrocytic plasticity were detected in hamsters maintained under LL. These data suggest two fundamental roles for astrocytes within the SCN: (1) to regulate and mediate glutamate released by retinal terminals throughout the neuronal network to facilitate photic signal transmission; (2) to contribute to synchronization between suprachiasmatic neurons. GLIA 34:88 –100, 2001.

Mis à jour le 05 novembre 2018